"Nepřetržitá, tichá, bezpředmětná koncentrace je nejvyšším cvičením."
Úvodní stránka
Knihy
Přednášky
Texty
Videa
Fotografie

Ramana Maháriši
Arunáčala
Annamalai svámí
Sádhu Óm
Robert Adams
Džapa

 

 

 

 

Džapa je velmi účinnou metodou, jak rozvinout schopnost koncentrace. Krišna říká v Gítě: „Z jógy jsem džapa jógou.“ Mějte oddělenou místnost či tichý kout pro své modlitby. Opařte si dobrý obraz vámi zvoleného Božství a postavte jej tak, aby obraz byl ve výši vašich očí. Dívejte se do světlého obličeje Pána, na jeho tělo, nohy a myslete na něj jako na zářícího, usmívajícího a plného blaha. Mějte u sebe malu (hinduistická obdoba růžence). Pomalu zvedněte svůj pohled od Jeho nohou k tělu a nakonec k obličeji Pána. Uvědomujte si Jeho dokonalost. Odmítejte všechny ostatní myšlenky. Když jste se bez přerušení dívali po nějaký čas na Jeho obraz, pak zavřete oči a pociťujte Jeho přítomnost a vizualizujte si Jeho podobu ve vašem srdci. Vizualizovaná podoba by měla být stejného tvaru jako je na obraze. Váš vnitřní obraz bude pevný a jasný zpravidla jen několik vteřin a pak zmizí a na jeho místo přijde třeba židle, která potřebuje opravu, pak zase pejsek, kterého jsme nedávno potkali na ulici apod. Tehdy znovu otevřte oči a zaměřte svou pozornost na obraz. Když jste se na něj chvíli dívali, zavřete oči a obraz si znovu vizualizujte.

Začněte opakovat pomalu a bez přerušování své mantram. Vložte do vašeho opakování veškerou lásku, kterou jste schopni. Uchopte malu a při každém zrnku opakujte jednou mantram. Malu držte zavěšenou přes prsteník či prostředník. Ukazovák se počítání zrn nezúčastňuje. Opakujete-li 108krát mantram, dojdete přirozeně k vrcholu maly. Vrchol se nazývá meru a je symbolem gurua. Nepřekračujte meru, ale otočte malu tak, aby 109 mantram se počítalo na zrnu 107. A tak pokračujte v upřímnosti a víře s druhou malou džapy. Začněte s jednou malou za den a pomalu zvyšujte jejich počet.

Džapa je trénování mysli s cílem ji upevnit v jednosměrném toku. Provádět džapu a mít při tom na mysli počet mal, které jste udělali (nebo mají být učiněny) nemá valného užitku a je mařením času. Vždy když opakujete své mantram mentálně, vytrvale si vizualizujte podobu Pána v mysli.

Motivační silou v koncentraci je upřímnost a nikde není upřímnost tak účinná jako při čisté lásce. Provádějte džapu každý den a přes den Namasmaranam. Ať ruce a nohy jsou zaměstnány. Domácí povinnosti nemohou ani při kritické situaci spotřebovat celou vaši pozornost. Opakujte stále jméno Pána.

Začnete-li cvičit tuto zdánlivě jednoduchou jógu, neměli byste ji přehánět. Začněte s jedním počtem mal džapy denně. Jen pomalu zvyšujte počet mal. Přidávejte nejprve o nedělích, tehdy, když jste přesvědčeni, že máte dostatek mentálních sil, abyste udrželi inspirovanou pozornost po celou dobu džapy. Jedině tehdy byste se měli rozhodnout k dalšímu sezení.

Snad 90 procent cvičících trpí další obtíží džapy, a to je neodolatelný útok ospalosti a dále sklon dát výraz špatné náladě po skončení džapy. Když tyto projevy zjistíte, neznepokojujte se. Je nutné jim trpělivě čelit, chcete-li zvítězit. Spánek přichází proto, že mysl při džapě odpočívá. Trénujte mysl, aby v tomto zdravém klimatu neusínala. Děti usínají v jedoucím autě zcela přirozeně, a tak chudinky z jízdy nic nemají. Špatná nálada přichází ze dvou důvodů: jednak zatlačením – potlačením psychických tendencí a dále v důsledku únavy. Potlačení nastane jako důsledek omezení nepříjemného toulání mysli během provádění džapy. A únava nastává vyčerpáním, protože podržet mysl v rovnováze dané linie myšlenek představuje pro začátečníka velké vypětí, a proto se mysl unaví.

Často také džapa okouzlí neopatrného sádhaka tím, že jej zavede do džungle neproduktivního myšlenkového toulání. Není-li sádhak dostatečně bdělý, je možné že upadne do temné strouhy ztrnulosti a tuposti.

Kdo získal dostatek klidu v tomto umění jednobodovosti, pro toho bude meditace přirozenou záležitostí. Meditace sama o sobě není ničím jiným než vědomým pokusem udržet mysl v jednom monotematickém myšlenkovém proudu. Džapa je tedy velmi zdravou a efektivní průpravou k meditaci, provádíte-li ji ovšem správně a pravidelně. Pravidelnost a opravdovost jsou totiž klíčem k úspěchu v józe. Střeste mysl proti veškeré nadměrnosti, přehánění a učiňte ji imunní vůči sobectví a žádostem. Pozorujte, jak neznatelně se mysl stáčí k věcem, bytostem, událostem a okolnostem svou vlastní neinteligentní připoutaností.

I když budete dbát všech těchto pokynů, přece nadto existuje velmi subtilní nebezpečí, a to v samé aktivitě džapy s tím, že se snadno potřísní neuhasitelnou žízní po ovoci. Motiv prospěchu je snad nejmocnější pobídkou v člověku. Džapa poskvrněná prospěchovým motivem nemůže skončit v duchovním osvícení. Považujte provádění džapy za oběť. Seberte to nejlepší a nejčistější co můžete ze sebe dostat a nabídněte to v džapě jako oddanou oběť. Potenciální síla požehnání, která spočívá spící v džapě, se tímto probudí a kdo je v této milosti, pro toho představuje meditace návrat domů po příjemné a radostné projížďce rozkvetlou přírodou.

Účinek džapy závisí do značné míry na podrobenosti cvičícího. Podrobeností bychom však neměli rozumět emocionální výbuch sentimentálního předstírání. Podrobenost by měla být solidním činem poznání, zcela samovolným a vědomím. Pokora neznamená jen fyzický akt klanění se, ale je to vědomý akt poznání toho, co je v nás vyššího a úsilí o totožnost s tím. Když jsme jednou pochopili principy, které jsou za podrobením se, pak jsme nalezli spojení mezi pastvinami bhakti a sněžnými vrcholy džňány.